Mimoriadne historické vlaky k 150. výročiu Košicko-bohumínskej železnice – sobota 25. 9.

zdroj: Železničné múzeum Slovenskej republiky

Dňa 25. septembra 2021 bude najväšou atrakciou osláv parný vlak na trati Vrútky – Spišská Nová Ves a späť, ťahaný 85- ročným horským rýchlikovým parným rušňom 486.007 „Zelený Anton“, ktorému bude v úseku Poprad-Tatry – Spišská Nová Ves sekundovať parný rušeň 477.013 „Papagáj“. Vlak pôjde podľa nasledujúceho cestovného poriadku:

 

príchod odchod
Vrútky 7:30
Kraľovany 7:48 7:50
Ružomerok 8:08 8:10
Liptovský Mikuláš 8:33 8:48
Štrba 9:28 9:30
Poprad-Tatry 9:55 10:25
Spišská Nová Ves 10:50 13:20
Poprad-Tatry 13:45 14:00
Štrba 14:25 14:27
Liptovský Mikuláš 15:07 15:22
Ružomerok 15:45 15:47
Kraľovany 16:05 16:07
Vrútky 16:25

 

Ťahanie požiarneho vlaku za parným vlakom bude mať na starosti historický elektrický rušeň E 499.062 „Bobina“. V požiarnom vlaku bude navyše zaradených aj 10 starších nákladných vozňov tak, aby požiarny vlak navodil dojem, že sa jedná o nákladný vlak zaujímavý pre fotografov.

 

Cestovné v mimoriadnom parnom vlaku – spiatočný lístok:

  • dospelý, dieťa po dosiahnutí 15 roku života: 18 €
  • dieťa 6 – 15 rokov, dôchodca nad 70 rokov: 9 €
  • dieťa do dosiahnutia 6. roku života a osoby ZŤP: ZADARMO


Cestovné v mimoriadnom parnom vlaku – jednosmerný lístok:

  • dospelý, dieťa po dosiahnutí 15 roku života: 10 €
  • dieťa 6 – 15 rokov, dôchodca nad 70 rokov: 5 €
  • dieťa do dosiahnutia 6. roku života a osoby ZŤP: ZADARMO

Vo vlaku budú mať možnosť cestujúci získať vo forme doplatku k cestovnému vo výške 2 € ako darček leporelo s historickými parnými rušňami ŽSR.

 

POZOR!
Pre protipandemické opatrenia v okrese Spišská Nová Ves sa neuskutoční plánovaná výstava železničných vozidiel na stanici v Spišskej Novej Vsi.

 

Mimoriadne historické vlaky – nedeľa 26. 9. 2021: S Bobinou po stopách Košicko-bohumínskej železnice

Milí priatelia!
V nedeľu 26. septembra 2021 si Vás dovoľujeme pozvať na jazdu našimi mimoriadnými vlakmi vypravenými pri príležitosti 150. výročia Košicko-bohumínskej železnice.
CESTOVNÝ PORIADOK :
1.jazda – cyklovlak 🚲: Liptovský Mikuláš 7:05 – Spišská Nová Ves 8:20
2. jazda – NÁUČNÝ VLAK 📖🦉 : Spišská Nová Ves 9.04 – Žilina 12.08
3. jazda: Žilina 14.20 – Spišská Nová Ves 16.55
4. jazda – cyklovlak 🚲: Spišská Nová Ves 17:20 – Liptovský Mikuláš 18:37
Vlak zo Spišskej Novej Vsi (9:04) do Žiliny (12:08) bude JEDINEČNÝ živým VÝKLADOM v podaní nášho personálu o HISTORICKÝCH, TECHNICKÝCH, KULTÚRNYCH a GEOGRAFICKÝCH ZAUJÍMAVOSTIACH trate a jej okolia so ZASTAVENIAMI na jednotlivých opisovaných miestach.
Pripravujeme pre Vás PREKVAPENIE v podobe publikačného počinu členov železničného klubu Tatran.
Podujatie je vhodné pre deti od 3 rokov, ktorým sa bude venovať náš doprovod v dobovom oblečení. Pripravené sú úlohy, pri ktorých cesta rýchlo ujde aj najmenším cestujúcim. 
MIESTENKY :
Jedna jazda bez ohľadu na vzdialenosť:
Dospelý – 2,- Eur
Dieťa do 6 rokov – zdarma
Dieťa 6-15 rokov, študent, dôchodca – 1,- Eur
Bicykel – preprava možná len vo vlaku č.1 a 4: – zdarma
Miestenky si môžete zakúpiť výhradne u nášho vlakového personálu pred nastúpením do vlaku.
Vo vlaku je obmedzený počet miest.
Rezervácie prosíme nahlásiť emailom na adresu klubtatran@gmail.com.SÚPRAVA :
Bobina E499.062 + 4 vozne ZSSK radu Bdt
Naše výročné nostalgické jazdy budú zároveň ROZLÚČKOU s prvogeneračnými vozňami pôvodného radu Btme (neskôr Bte) na „štrbskej rampe“ vyrábaných v podniku Tatra Studénka v rokoch 1986 a 1987.
V najbližších mesiacoch sa tieto vozne budú podrobovať rozsiahlej modernizácii.
PROGRAM V ŽILINE:
V Žiline počas prestávky v čase od 12.08 do 14:20 má pre Vás Považské múzeum pripravený program; návštevu BUDATÍNSKEHO HRADU 🏰, kde je inštalovaná aj výstava Košicko-bohumínska železnica 150 rokov. Odvoz zo železničnej stanice na hrad bude zabezpečený HISTORICKÝM AUTOBUSOM Karosa ŠD 11 🚌. Pre našich cestujúcich poskytne Považské múzeum 25% zľavu z ceny vstupného na hrad.

ODCHODY HISTORICKÉHO AUTOBUSU:
👉Zo ŽST Žilina na Budatínsky hrad: 12:15h; 12:25h a 12:55h
👈Z Budatínskeho hradu naspäť k ŽST Žilina: 13:15h; 13:55h a 14:05h


UPOZORNENIE :
Z dôvodu meniaceho sa vývoja pandemickej situácie prosím sledujte prípadne aktualizácie ohľadom podujatia na našej Facebookovej stránke.
Organiátor: Železničný klub TATRAN
Partneri: Považské múzeum v Žiline; Železničná spoločnosť Slovensko a.s.; Železnice Slovenskej Republiky; Železničné múzeum SR; Mesto Liptovský Mikuláš; Veterán klub železníc Poprad

Výročie má aj svoje logo

Aké by to bolo výročie bez loga? Túto otázku si položili členovia železničného klubu Tatran a jeho člen Michal Kováčik sa hneď pustil do práce. Okrem loga, ktoré máte možnosť zhliadnuť hneď na úvodnej stránke, namaľoval aj krásny tematický obraz.

Už teraz prezradíme, že členovia železničného klubu Tatran v rámci nostalgických jázd k 150. výročiu Košicko-bohumínskej železnice, ktoré sa uskutočnia v septembri 2021 a o ktorých ešte budeme informovať, pripravujú jazdu historického vlaku na čele s elektrickým rušňom Bobina E 499.062. A či sa vtedy na trati objaví aj parný rušeň 486.007 „Zelený Anton“ na obraze vľavo? Necháme sa prekvapiť a určite Vás o tom budeme včas informovať.

 

Výstava na Budatínskom hrade

150. výročie Košicko-bohumínskej železnice sme sa rozhodli pripomenúť si aj skromnou výstavou v areáli Budatínskeho hradu v Žiline (hospodárska budova – drotársky pavilón). Dostupná tu je od 24. júla do septembra 2021.

Súčasťou výstavy budú aj známe reprodukcie fotografií Schielda a Geisslera z roku 1871, na ktorých sa dá vždy nájsť niečo nové. Predstavu o tom, ako vyzerala výpravná budova v tomto období s vnútorným vybavením znázorní model takejto budovy III. triedy v mierke 1:24, ktorú špeciálnu pre túto príležitosť vyrobil Peter Šimko. „Podarilo sa to vďaka tomu, že sa zachovali normálie pre staničné budovy zachytávajúce všetky detaily od muriva až po nohu telegrafného stolíka. Našou snahou bolo použiť čo najviac autentického materiálu, takže diváci uvidia skutočné tehly, omietky a drevo. Ďalšie exponáty, ktoré dopĺňajú výstavu, sú väčšinou písomného charakteru. Sú to však autentické dokumenty vydané priamo Košicko-bohumínskou železnicou alebo s ňou úzko súvisia svojím označením či pôvodom. Žiaľ, veľa predmetov, ktoré by pochádzali priamo z podniku Košicko-bohumínskej železnice, sa na Slovensku nezachovalo. Je to asi preto, že od roku 1918 už prevádzku na Košicko-bohumínskej železnici zabezpečovali Československé štátne železnice a úradný zánik podniku je datovaný do roku 1941. Čo však ešte stojí, sú niektoré výpravné budovy, strážne domy, hoci mnohokrát schátrané alebo prestavané pre potreby súčasnosti. Sú však mementom, spomienkou na staré časy Košicko-bohumínskej železnice,“ doplnil Peter Šimko.

 

Spojila nás Košicko-bohumínska železnica (dokumentárny film)

zdroj: mesto Vrútky

Pri príležitosti 150. výročia vybudovania železnice na území Vrútok zabezpečilo Mesto Vrútky v spolupráci s TV Turiec vyhotovenie dokumentárneho filmu Spojila nás Košicko – bohumínska železnica. Premiéra filmu sa uskutoční vo štvrtok, 11. marca 2021 o 17:00 hod. na kanáli TV Turiec. Od tohto času je film dostupný aj online nižšie:

Dokument bol spracovaný v rámci projektu Spojila nás Košicko – bohumínska železnica podporeného z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci programu Interreg V-A Slovenská republika – Česká republika, Fondu malých projektov.

Zhrnutie projektu je dostupné na nasledovnom odkaze.

Čo sa chystá v Poprade? Nadšenci pripravili sériu prekvapení

zdroj: poprad.dnes24.skPísal sa rok 1871 a do Popradu prišiel prvý vlak. Nadšenci vlakovej histórie nezabudli a pripravili sériu podujatí na celý rok.

Príchod prvého vlaku do Popradu po 150 rokoch a začiatok premávania známej tatranskej električky z Tatranskej Polianky do Tatranskej Lomnice pred 110 rokmi si v tomto roku pripomenú nadšenci vlakovej histórie. Pripravujú viaceré podujatia, ktoré budú v znamení spomenutých výročí. Prvým z nich je vyhlásenie výtvarnej súťaže pre žiakov základných umeleckých škôl.

Veľká sláva

Pred 150 rokmi, presne 8. decembra 1871 prišiel do Popradu prvý vlak, čím sa začala pravidelná prevádzka na úseku trate Košicko-bohumínskej železnice zo Žiliny do Popradu. O štyri dni neskôr bol do prevádzky uvedený aj úsek z Popradu do Spišskej Novej Vsi. Pred 110 rokmi bola 16. decembra 1911 začatá prevádzka na úseku trate tatranskej elektrickej železnice z Tatranskej Polianky do Tatranskej Lomnice. To podmienilo aj začiatok skúšobnej prevádzky parnej elektrárne v Poprade, čím sa mohol začať rozsiahly proces elektrifikácie Vysokých Tatier a podtatranských miest a obcí,“ uviedol výkonný riaditeľ Veterán klub železníc, o. z. Poprad Ján Sabaka.

Spolu s Tatranskou galériou, ktorá sídli v budove bývalej parnej elektrárne a ďalšími partnermi pripravujú sériu podujatí, ktorými si tieto významné výročia pripomenie.

Decembrové jazdy

Dnes sme vyhlásili detskú výtvarnú súťaž, propozície ktorej dostali základné umelecké školy na celom Spiši. Konferencia k spomenutým jubileám sa uskutoční 18. novembra a jej záver bude tvoriť vernisáž výstavy k 150. výročiu Košicko-bohumínskej železnice, ktorú pripravuje Považské múzeum v Žiline,“ doplnil Ján Sabaka z Veterán klubu železníc, o. z. Poprad.

Spomienkové podujatia budú zavŕšené nostalgickými jazdami historických električiek v decembri, počas ktorých sa uskutoční prezentácia publikácie o vlakoch a električkách určená deťom a s využitím najlepších detských výtvarných prác. Zároveň sa tam uskutoční aj oficiálne vyhodnotenie detskej výtvarnej súťaže.

Ilustračný obrázok k článku 150 rokov od príchodu prvého vlaku do Popradu: Nadšenci pripravili sériu prekvapení

Číselník na žilinskej balustráde pripomenul príchod prvého vlaku: počet podvalov na Košicko-bohumínskej železnici

zdroj: tikzilina.eu

Význam železničnej dopravy pre rozvoj a prosperitu mesta netreba zdôrazňovať. Významným míľnikom pre Žilinu bol rok 1870, ktorý si v súčasnosti pripomíname 150. výročím.

Práve v tomto roku bola postavená žilinská železničná stanica v rámci Košicko-bohumínskej železnice. Prvý skúšobný vlak prišiel do Žiliny z Českého Tešína 20. decembra 1870 o 11-tej hodine. Pravidelná doprava na úseku Tešín – Žilina začala až 8. januára 1871. Celú trať z Košíc do Bohumína uviedli do prevádzky 18. marca 1872. Zaujímavý údaj hovorí o počte podvalov na celej Košicko-bohumínskej železnici, ktorých bolo v čase jej dostavania 439 400 a celá trať mala pôvodne dĺžku 365 km.

Pôvodná výpravná budova stanice bola dvojpodlažná so sedlovou strechou, ku ktorej postupne pristavili bočné prízemné krídla. Ozdobný prvok okien a dverí tvorili neomietnuté tehlové preklady v tvare poloblúka, lemovania kruhových otvorov a horizontálne línie. Výzor pôvodnej budovy železničnej stanice sa počas rokov výrazne nemenil, niekoľkokrát však stanica dostala slávnostný šat, napríklad pred príchodom vzácnych návštev.

Z kapacitných dôvodov sa uvažovalo o prestavbe budovy už v roku 1914. Žiaľ, prvá svetová vojna plány na stavbu zmarila a ďalšie projektovanie začalo až v roku 1937. Výstavba novej administratívnej a výpravnej budovy prebiehala v rokoch 1939 až 1942. Projekty vypracovali architekti František Eduard Bednárik a jeho švagor Ferdinand Čapka. Ich architektonický rukopis je badať aj na tejto stavbe, ide najmä o prekrytie hlavného vstupu výraznou markízou podopretou piliermi. V administratívnej budove boli umiestnené dopravná kancelária výpravcu, telegraf, kancelárie úradníkov, železničiarska škola aj byty.

V súčasnosti je na budove železničnej stanice vľavo od hlavného vstupu umiestnená pamätná tabuľa. Táto pripomína odchod železničných transportov výrobno-priemyselného družstva Interhelpo do vtedajšieho Sovietskeho zväzu, kde pomáhali budovať priemysel v strednej Ázii. Vo vestibule železničnej stanice je umiestnená pamätná tabuľa obetiam druhej svetovej vojny z radov železničiarov. V hornej časti bočných stien a obojstranne na strednej stene sa nachádzajú štyri kovové reliéfy. Jeden je od Vladimíra Kompánka, dva od Andreja Rudavského a autor štvrtého diela je Rudolf Uher. Inštalované boli v šesťdesiatych rokoch 20. storočia.

Okná stanice tvorí pätica vitráží znázorňujúcich erb mesta a krojové motívy z rázovitých oblastí vtedajšieho Žilinského kraja. Autorom vitráží Liptov a Orava z roku 1955 je zaslúžilý umelec akademický maliar Róbert Dúbravec, vitráží Čičmany a Kysuce z roku 1956 akademický maliar Fero Kráľ, ktorý v Žiline tvoril od roku 1945. Vitráž Kraj Žilina, z roku 1956 umiestnenú v strede, vytvorili obaja umelci spoločne.

Železničná stanica patrí dodnes pre svoju strategickú polohu medzi osem najdôležitejších staníc, ktorými denne prejde 500 – 600 vlakov. Zároveň je najväčším uzlom severného železničného ťahu, kde sa pretínajú trate ŽSR z Bratislavy, Rajca, Čadce a Košíc. V súčasnosti Žilinu čaká rekonštrukcia železničnej infraštruktúry, ktorá má priniesť aj značné zlepšenie dopravnej situácie v celom území.

Spracované podľa autorov: Marián Mrva, Peter Štanský a Milan Novák.
Štylizácia: Peter Šimko, historik dopravy.

 

 

Fotogaléria:

Obr. 1 – Číselník na balustráde: 439 400 podvalov na Košicko-bohumínskej železnici.

Obr. 2 – Železničná ročenka z roku 1878.

Obr. 3 – Železničná stanica pred rokom 1918.